Hoard of the Dragon Queen

Til præsentation af karakterer og bemærkninger til spillet.

This entry was posted in D&D. Bookmark the permalink.

17 Responses to Hoard of the Dragon Queen

  1. MC says:

    Aiden Redshield

    Human (Illuskan) Cleric of Tempus (L/N).

    Aiden er af adelig byrd, men har valgt at følge sit kald som krigspræst frem for livet på Castle Redshield. Han er en høj og ganske muskuløs mand kort sort hår og hårde, stålgrå øjne. Han er iklædt en kædebrynje og bærer et rundt stålskjold med et flammende sværd på en rød baggrund. En bordeaux kappe er fæstnet til hans skuldre. Aidens foretrukne våben er en flail med en pigbesat kugle for enden af kæden.

    Aiden er at betragte som en ganske habil sekundær kriger, dvs. han holder sig nok lidt i baggrunden, men kan hurtigt træde til, når/hvis det brænder på.

  2. MC says:

    Mit indtryk af D&D 5e er lidt blandet. Det minder mere om 3.5 end om 4e og det er godt. Intentionerne bag 5e er da også anerkendelsesværdige: Det skulle tilbage til rødderne og være mere simpelt. Desværre synes jeg ikke helt, at det er lykkedes.

    Spillet er stadig regeltungt og appellerer i høj grad til miniature wargaming. Det er jo fint, hvis man er til den slags. Men det har en tendens til at fjerne fokus fra rollespilsdelen.

    Samtidig synes jeg også, at det bliver lige lovlig epic til min smag. Jeg kan også bedre lide spil som Warhammer Fantasy, hvor man udvikler sin karakter i små skridt, og hvor en ork stadig kan ondulere dig på level 10. I 5e kammer det hurtigt over (allerede omkring level 5-6 stykker), og det flyver omkring med bonus actions, voldsomt høj skadeuddeling, mobilt magisk artilleri og fanden og hans pumpestok. Det fungerer ikke rigtig for mig, men det er dog mit indtryk, at spillerne har en anden udlægning 😉

    Bottom line: Jeg synes bestemt, at det har underholdende elementer som spiller, men som GM er det ikke noget jeg vil dyrke ud over den nuværende kampagne.

    • CBC says:

      Tak MC. Det var det jeg var lidt bange for. Kampene bliver lidt for meget festfyrværkeri.

      Jeg kan samtidig nævne at det jeg har I kikkerten er følgende:

      1. Shadow of the Demon Lord
      Et spil af Robert J. Schwalb. Han har bl.a. været med til at designe mange af reglerne til Warhammer Fantasy, Dark Heresy, D&D m.fl.
      Jeg kan forstå på ham at han, mellem linjerne, er lidt træt af de mere komplekse regler og har gjort spillet meget simpelt. En enkelt D20 og tre D6 er nok.
      Hvis I kan lide Warhammer Fantasy mixed med Ravenloft, Joe Abercrombie’s First Law trilogy (som iøvrigt er fantastisk) og Glen Cook’s Black Company, så ved I nogenlunde hvad I kan forvente.
      Spillerne starter classless på lvl 0 i første spil og vælger derefter deres første “path”.
      Lige så snart jeg har mere om spillet, så lægger jeg det op på siden.

      2. Blades in the Dark
      Et spil af John Harper, som har 20 års erfaring med at lave spil. Jeg kender desværre ikke noget af det han har lavet, men Blades in the Dark lyder ret så interessant. Det er industrial-fantasy, så hvis I har spillet Thief computerspillene så ved I hvad jeg snakker om.
      I spiller en bande kriminelle som prøver at løfte sig fra rendestenen. Der er klasser som Cutter, Hound, Lurk, Slide, Whisper, Leech og Spider og de har hver især deres eget crew og med forskellige færdigheder.
      I er selvfølgelig ikke den eneste bande I byen og hvem I vælger at gå op imod eller alliere jer med er op til jer. Og så er der byens politi (The Bluecoats). En farlig fjende eller en potential allieret ? Hvem ved ? 🙂

      3. Witch
      Et spil af Elizabeth Chaipraditkul (sig det hurtigt 🙂 )
      Kender hende ikke, men konceptet lyder umiddelbart spændende omend reglerne ser en anelse rodede ud (dog måske nemmere end Lord of the Rings 🙂 ). Derfor er det også min 3. prioritet.
      Witch foregår i det 21. århundrede og I spiller nogle Fated (witches eller warlocks) som har solgt sin sjæl til en specifik djævel, ånd eller andet og har derfor evner som bliver stærkere og stærkere jo flere aftaler i laver. Men alting kommer selvfølgelig med en pris.

      —-

      Som sagt, så lige så snart jeg har nået mere om de forskellige spil, så lægger jeg det op. I er selvfølgelig velkomne til at komme input til ovenstående.

    • RM says:

      Der har været utrolig stor forskel fra 1.-2.-3. level og til nu, hvor vi er 7. level. Jeg har altid haft svært ved at forstå, at man får så mange flere hitpoints, når man bliver mere erfaren. Der virker også som om, at der er enorm stor forskel på sværhedsgraden af modstanderne i de to D&D 5e kampagner, vi kører. I RotDQ (med AL) er alle kampe potentielle TPK’er, mens kampene i RHoD (med MC) virker noget lettere. På den anden side havde vi jo også her store problemer i starten – på broen fik vi klask… Jeg synes heller ikke rigtigt, at klasserne er helt ”jævnet” ud.

      Set i bakspejlet burde vi nok ikke have ”makset” vores hp.
      Som spiller synes jeg godt om kampagnerne, men selve regelsystemet er jeg heller ikke begejstret for. Det er dog lykkedes for dem, at få tiden for kampene reduceret drastisk i forhold til 4th edition. Det er et plus.
      Det er vel mest op til os selv at forbedre selve rollespilsdelen.

      De tre spil ser fede ud! Særligt nummer 2 lyder som noget for mig 🙂

      Når nu alt dette er sagt, så glæder jeg mig altså til at få sat ham ghostlorden på plads – og vi havde da ganske store problemer i sidste kamp, men det var også to kampe slået sammen…

      • CBC says:

        Jeg er enig i at mængden af HP, specielt der hvor I nåede til I WotBS, trak kampene så meget ud at de blev alt andet end episke.
        Jeg mindes dog at de første 10 levels’ish kørte det nogenlunde.

    • ALL says:

      Jeg kan faktisk meget godt lide 5e, men der er også fra min side ting som jeg ikke bryder mig om, bland andet som RM siger er der noget skævt omkring klasserne. Nu har vi kørt to købe eventyr og de er begge meget kamptunge og meget styrede. Så ved ikke om de er helt dækkende for 5e. Men kunne også lide DH, omvendt synes jeg at Warhammer fantasy (ej DH) bliver lidt stilstående. Tror bare jeg er lidt gladere for regler , end jer andre :). Synes din 2 og 3 ser fantastiske ud Claus :).

      • CBC says:

        Jeg er utrolig “glad” for at hverken dig eller RM har et ønske om at spille min 1. prioritet 😉

        Grunden til at jeg har valgt den som nummer 1 er, den er først på markedet :), spillene skulle efter sigende være nemme at sætte op for en GM og spillerne er ikke fastlåste i deres classes/paths.
        Til at starte med er der 4 Novice paths, efter et par levels er der 24 Expert Paths og til sidst er der 76 Master Paths. Det giver rig mulighed for at grene sig ud i de forskellige classes/paths eller specialere sig helt og holdent.

        Der er også mulighed for at spille SotDL i en Mad Max setting og i en Scifi setting, men jeg tænker at Core settingen er den vi tester først.

        Efter hvad jeg har hørt og læst, så tror jeg ikke at du skal være bekymret for at det bliver stilstående, tværtimod 🙂

        Hvad angår D&D 5e, så vil jeg holde fast i de to campaigns jeg har i udkig. Om ikke andet kan vi altid prøve dem af på et senere tidspunkt.

  3. JS says:

    Som spiller er jeg godt underholdt og fortsætter gerne med 5e. Jeg kan dog godt se hvad MC mener – der har fx ikke været mange TPK’er i de sidste spilgange. 😀

    Rollespil kan vi vel vælge at gøre noget mere ud af?

    • CBC says:

      Jeg kigger i øjeblikket på to 5e campaigns som ser spændende ud, så jeg vil ikke udelukke det helt 🙂

      Den første hedder “Desolation of Wellusk” og foregår i en helt ny setting der hedder Darkplane.
      Den anden er en sammenlægning af minicampaigns som hedder
      “An Echo of Days Past” og “Beneath the Razor’s Edge”.

      Begge campaigns kører fra lvl 1 til lvl 10, men slutter ikke nødvendigvis der.

    • MC says:

      Nu er det jo ikke fordi, at jeg ligefrem søger et TPK. Men der har været en tendens til, at det der på papiret skulle være svære eller endog meget svære kampe reelt har vist sig at være ganske overkommelige kampe.

      Det betyder så, at jeg som GM må skrue gevaldigt op for modstanden, hvis det skal være udfordrende, og dermed bliver det meget hurtigt epic eller noget der ligner. Eller også skruer jeg for meget op, og så har vi TPK’et 😉

      • CBC says:

        Nej, jeg ved jo at du er en mild og venligtsindet GM MC 😉 men jeg kan godt nikke genkendende til det fra 4e.

        Jeg mindes svagt en kamp ude ved kysten i Seaquen, hvor en berserker dværg, som den eneste, stod på benene efter kampen. Og det muligvis kun fordi en hvis person havde siddet dag og nat og fundet alle optimale feats og skills i en character generator 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.