Civil War – Superhero campaign

Snak, spørgsmål og diskussioner om den kommende Civil War Superhero campaign kan foregå her.

This entry was posted in Marvel Civil War, Savage Worlds. Bookmark the permalink.

12 Responses to Civil War – Superhero campaign

  1. Beddy says:

    Dropbox er nu opdateret med følgende dokumenter (i nyt layout:-));

    1. Civil War Character sheet print out – opdateret 21/2-2012
    2. Civil War background
    3. Civil War player guide
    4. Civil War Q&A

  2. MC says:

    Påtænker at lave en nærkampsorienteret karakter. Enten stor, stærk type eller en mindre og mere adræt type. Så vil jeg overlade alt det der tænkeri og tryllekunster til jer andre 😉

  3. ALL says:

    Som spørgsmål til dit i øvrigt fantastiske materiale:

    Er der noget udover det af materialet fremkomne vi skal være opmærksomme på ved sammensætning af gruppen? Du ved sommerferien kommer lynhurtigt snigende 🙂

    og et regelteknisk spørgsmål:

    Kan man tage super edgen ved character generation, som novice, seasoned osv. eller er det ved character generation som seasoned, veteran osv. Synes det står lidt diffust i bogen.

    • Beddy says:

      Det er helt op til jer selv hvordan I sammensætter gruppen. Det vil altid være en fordel om der er et relativt bredt udbud af forskellige kompetencer, men i et superhelte univers er intet umuligt, og intet for mærkeligt til at være sandt. Vi kommer jo også til at lave skirmish kampene, hvor I får lov at justere.

    • Beddy says:

      I kan godt tage Super edge Power, ved jeres character generation.

      • ALL says:

        Dårligt formuleret spørgsmål fra min side :). Skulle have været kan man tage super edge ved character generation (du svarede ja) OG som novice, eller skal man vente til man er seasoned?

  4. Beddy says:

    Et par tanker jeg går og leger med i forbindelse med den kommende Civil War kampagne, som jeg gerne vil have noget feedback/inspiration fra jer på.

    I alt rollespil har karaktererne hver deres kompetencer, viden og motiver. Dette forsøger man så som spiller at spille på efter bedste evne, både i eget spil, og i samspil med GM. Dog er der ofte situationer hvor man som spiller får viden som ens karakter reelt ikke ved (off-game viden) og det er en evig balancegang som spiller at forsøge at undgå at spille på den viden.

    Dette har vi anvendt forskellige systemer til igennem tiden i FFF, og I har garanteret også eksperimenteret en del med det i den lange tid jeg ikke var med. Jeg fornemmer dog at vi alle i dag er et sted hvor vi syntes det er vigtigere at sidde sammen og spille, end at skrive hemmelige sedler og løbe frem og tilbage imellem lokalerne. Og så kan det godt være at vi ind imellem har svært ved ikke at spille på off-game viden (sker stort set hver spilgang), men til gengæld har vi det alle sjovt og med et minimum af ”afbrydelser”. Sådan har jeg det i hvert fald generelt set selv. Er I enige?

    Til Civil War kampagnen kunne jeg dog godt tænke mig midlertidigt at genopfinde et nogenlunde anvendeligt system til både at skærme bedre imod off-game viden, og ydermere at kunne kommunikere individuelt med jer hver især. Specielt fordi det bliver en ret kortvarig kampagne, og at universet lægger op til noget vildt, konfust, intrigant og storladent. Og så måske også fordi jeg godt vil udfordre os alle på dette (igen), om end for en kort stund.

    Det er i min optik ønskeligt i flere forskellige situationer:

    • Hvad man hver især gør i en kamprunde. F.eks. hvis man kun havde mulighed for at sige en kort sætning til de andre i initiativ rækkefølge, og derefter skulle skrive ned hvad man hver især gør, så man ikke bare kan tilpasse løbende efter hvad der sker i de andres initiativ. I en kamp situation er det ofte et kaos, og reelt forgår det hele stor set samtidigt. Jeg tror det sådan system vil syntes meget svært og kaotisk i starten, men mon ikke man med tiden tilpasser sit spil, og måske i virkeligheden får nogle sjovere/vildere kampe ud af det i længden (i hvert fald knap så forudsigelige)?

    • Hvad sker der for andre i gruppen som man i en given situation ikke kan se. Her er der nok ikke mange andre muligheder end den lidt ærgerlige version med at sende folk ud af spillokalet. Eller hvad?

    • Genfortælling af oplysninger som ens karakter har (af forskellige årsager) til de andre i gruppen. I stedet for at GM bare giver fælles info, tænker jeg at den pågældende spiller med den pågældende information, selv skal genfortælle sin viden (med mulighed for egen vinkling og evt. tilføjelse/udeladelse af detaljer både ubevidst og bevidst). Dette betyder selvfølgelig at information enten skal tilflyde spilleren før/ imellem spil sessioner, eller at GM og spiller forlader spil lokalet et øjeblik. Eller hvad?

    • Andre?

    Hvad siger I?

    Er det bare dødens pølse?

    Har I nogen ideer til andre systemer?

    Jeg er totalt åben for både kritik og gode ideer. Jeg vil bare gerne vejre stemningen og have noget feedback/inspiration, inden jeg lægger mig for fast på noget:-)

    • ALL says:

      Er enig med dig i at det primære fokus på mandage er at have det sjovt uden for mange afbrydelser og at det skal bibeholdes, meeeeen:

      1. For det første er det min holdning at det er dig der styrer slagets gang, herunder hvordan det her skal køre
      2. På vores 4 timers sessioner er min frygt at vi når meget lidt, hvorimod jeg ikke som sådan kan se et problem på et marathon
      3. At forlade lokalet er en bedre måde end overdreven brug af hemmelige sedler, det er rodet og forstyrende (og virker så teenage agtigt 🙂 )
      4. Der er dog nogen fysiske begrænsninger, i hverfald hjemme hos mig, Lene har det indtil videre OK med at blive smidt ud af stuen om mandagen, vil meget nødigt forstyrre hende yderligere med at vi tumler ind og ud af køkkenet hele tiden
      5. At man holder en kort runde før en omgang sættes igang, hvor man tilkendegiver hvad man vil frem for at skulle skrive ned (tror det bliver tungt at skrive)
      6. At det er en kort kampagne og at man altid kan prøve det af og så evaluere på det, hvis det er helt skidt, det er som sagt meget lang tid siden at det er blevet praktiseret i praksis, og vi er i mellemtiden blevet voksne og følsomme

    • MC says:

      Jeg vil starte med at give Allan ret: På den begrænsede tid og plads vi har om mandagen, er det ikke en nogen god løsning at forlade lokalet i tide og utide. Det kan selvfølgelig være nødvendigt, fx i en situation, hvor kun 1 spiller oplever en bestemt ting, men det bør begrænses mest muligt.

      Sedler kan være ok til korte beskeder, men hvis det bliver for lange beskeder eller korrespondencen flyver frem og tilbage, så går spillet i stå, mens de ikke-indviede spillere sidder tilbage og keder sig.

      Jeg vil til hver en tid foretrække at blive “klædt på” af GM og så spille efter bedste evne ud fra den viden. Eventuelle uklarheder og spørgsmål må afklares – hurtigt – med en seddel eller mellem spilgange.

      Idéen med selv at skulle beslutte, hvad man foretager sig i en kamprunde uden at kunne reagere på forhåndsviden fra de andre spillere og GM er god, men svær at se ført ud i praksis. Hvis alle skal sidde og grifle inden hver kamprunde kan det hurtigt virke dræbende (husk nu at SW er Fast, Furious and Fun!). Hvis vi derimod hver især skal berette, hvad vi vil foretage os, kan vi jo netop handle på forhåndsviden.

      Og hvad mener I med, at det primære fokus er at have det sjovt? This is a SERIOUS game! 😉

      • PL says:

        Jeg synes det er fint du udfordrer vores måde at spille på. For det meste bliver jeg ikke alt for irreteret over at man handler ud fra viden ens karakter bør viden. Jeg “kommer” selv til det oftes når spillet er sjoves :). At spillet risikerer at blive for langsomt ved at lave for mange forholdsregler er jeg meget enig i.

        Jeg tror vi kunne blive bedre til lige at sige til, hvis spillet går for hurtigt og vi glemmer hvem er hvor også viddere.

  5. JS says:

    • Jeg er frisk på at prøve at alle skal erklære hvad de agter at gøre i en forestående runde (og forberede sig derpå inden ens tur). En kort sætning i initiativ rækkefølge ville være fint – ikke noget skriveri.

    • Jeg synes det er fint er vi forbliver samlet. GM kan altid straffe utidig viden fra spillernes side med “et incident” (fx et jordskælv under den pågældendes fødder…)

    • Cool med genfortælling af oplysninger som ens karakter har, men helst på baggrund af information imellem spil sessioner – alt. korte interventioner.

    Ses frem til nye tiltag

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.