Kampagnen foregår i Stalingrad i september 1942. Den tyske Wehrmacht under general Paulus har nærmest løbet byen over ende, og har presset den Røde Hær tilbage til Volgas bredder. Her holder forsvarerne fast med det yderste af neglene, for kammerat Stalin har beordret, at byen skal holdes for enhver pris.
I spiller soldater i Den Røde Hær, og starter ved floden Volga på vej til at blive sejlet over floden og ind i ruinerne.
Der er tale om en mini-kampagne, der anvender Savage Worlds reglerne.
Jeg sender jer jeres prægenererede karakterer samt et lille regelsæt på mail. Hvis ikke man gider/når at læse regelsættet, så kan man hurtigt blive sat ind i det på mandag.
Vel mødt mandag.
Russere, RUSSERE, skal vi spille røde!!!! 🙂
Ikke alle “spiller” røde, Allan.
Ura!
Jakow, Рабоче-Крестьянская Красная Армия
Черт капиталистической пешку, работники верных сынов советского
Фашизм умереть от молотка. Люди побед. Товарищ Сталин наш брат!
Одна смерть это трагедия.Млн. статистика – Иосиф Сталин
Существует, вероятно, кто-то забавляется с Google Translate.
Прогресс результате врожденное желание, а это значит, что любая часть организма, чтобы жить не по средствам может AKA русскому – Сэмюэл Батлер
Разве приобрел кампании, или же причине, что вы должны заимствовать Враг у ворот была готова? 🙂
Sounds very interesting…:-)
Jeg er blevet spurgt om I selv skal lave jeres karakterer mht. stats og skills mv.
Det skal I ikke. Jeg har lavet dem, men de ligger ikke i elektronisk form, så I får dem først udleveret på mandag. Men der bør ikke være de store overraskelser ift. jeres backgrounds.
Death is the solution to all problems. No man – no problem.
– Josef Stalin
In the Soviet army it takes more courage to retreat than advance.
– Joseph Stalin
Andre opmuntrende citater fra Kammerat Stalin http://www.brainyquote.com/quotes/authors/j/joseph_stalin.html
Tak for i går. Det var rart at være master igen og sjovt at få afprøvet SW-reglerne. Jeg begik kun få fejl mht. reglerne, men det er vel forventeligt når man spiller et nyt spil for første gang. Og det var ikke noget, der betød det store.
I øvrigt super godt rollespil. Normalt får man 1-3 xp per spilgang, men jeg synes faktisk, at det gik så godt, at I får 5. Det betyder så, at I får jeres første advance. I kan læse i Test Drive regelsættet, hvad det betyder. Der findes også nogle flere Edges i WW2-regelbogen, så hvis man vil kigge på dem først, så må vi tage den næste gang vi spiller.
Hvis der er nogen (Beddy), der mener, at de er blevet røvbollet mht. de tildelte Edges, så er man velkommen til at ændre det til næste gang. Husk blot at nogle Edges har prerequisites.
Syntes også det var fedt. Både system og scenarie.
Vi lavede en kritisk fejl ved at glemme at man kunne bruge bennies til et vigor slag for at undgå wounds (i det øjeblik som woundet laves). Peter er ret kritisk ramt af dette, med -2 på alle slag, uden umiddelbar mulighed for at få fjernet disse foreløbig.
MEN Peter havde faktisk 2 bennies tilbage ved spilslut (så vidt jeg kunne se). Han kunne måske på efterbevilling, da vi ikke rigtig var klar over muligheden, få lov at se om de kunne have gjort en forskel?
Mht. min Medic evne har jeg tjekket på nettet, og den er ret klar i spyttet. Den er kun til extras! Og ved lidt eftertanke, ER vi jo totalt novicer, så det er vel fair nok at ingen af os er specielt gode til ret meget… Og værdien af vores extras er jo ret høj (de er bestemt værd at forsøge at redde), og så er det en ret fed spilmæssig ny detalje at skulle håndtere disse.
Med en advance nu, kan jeg smide min healing en dice op, hvilket vil øge chancerne for succes en del.
Så alt i alt er jeg faktisk ret begejstret!
Good point mht. soaking rolls. For min skyld kan Peter godt bruge sine to bennies på at forsøge at soake skaden. Men det så kun fordi jeg/vi glemte reglen i går. Med andre ord, så fanger bordet fremover 🙂
Jeg vil gennemgå min karakter med tættekam 🙂 . Jeg syntes faktisk også at det gik ret hurtigt med at få basis sekvenserne ind under huden. Da jeg læste dem var jeg lidt i tvivl, men ret hurtigt efter at vi kom igang faldt det ret hurtigt i hak med reglerne.
Nu er vi jo novicer men havde også en konstant følelse af at man hele tiden kunne dø, aces reglen gør man aldrig kan føle sig helt sikker, det holder meget fint for mig.
Og så kan jeg ikke huske hvornår vi sidst har måttet skulle tage så meget stilling til ammo som her, en meget fed anden dimension…
Hvor lang er kampagnen? I spillegange og advancement? sådan ca.
Tjah, det er jo svært at sige.
Slaget om Stalingrad sluttede i februar 1943, og da vi sluttede sidste gang skrev vi 24. september 1942.
Man får 1-3 xp per spilgang. Så et slag på tasken… 30 xp dvs. 6 advancements. Sådan cirka 🙂
Thou art kind good sir 🙂
Tak for i går! Utroligt at vi kunne uskadeliggøre en panzer. Godt arbejde kammerater.
Jeg tænker på om funktionsopdelingen i vores team er veldefineret og hensigtsmæssig? Samt om alle er glade for deres rolle?
Jeg forestiller mig at jeg -Sergey – vil udvikle sig i retning af infanteri/mekaniker. Ser I andre tilsvarende roller for jer?
Сергей, Рабоче-Крестьянская Красная Армия
Lev er nærkampsspecialist, men bliver nok nød til at arbejde lidt med shooting skills, så tit er muligheden for nærkamp heller ikke til stede :).
Med Helten fra stepperne som sharpshooter, og Sarge som heteronomisk kommandør begynder det jo at ligne noget.
Også tak herfra. Der er bestemt potientiale i nogle spændende udviklinger fremover, i både roller, og interne konflikter:-)
Jeg lærte en del igår om hvordan jeg bruger mine medic evner mest optimalt, hvis jeg skal holde vores extras i live (hvilket gik rimeleigt godt, de få runder jeg fik mulighed for at prøve…).
Jeg vil dog sige at vi nok skal satse på bruge vores extras meget mere aggressivt i vores planer (fremfor os selv), da mine healing skill, er meget begrænset på jer spillere. Og det er vel spilteknisk også det som extras er til for…?
Jeg kan kun heale jer spillere efter kamp, og det skal ske indenfor den første time (dvs. 6 healing attempts i alt).
De wounds jeg ikke får healet efter den tid, kan givet kun fikses ved et længere hospitals ophold. Og at skulle rende rundt med permanent -1/-2/-3 er ret afgørende for ens terninge slag der i forvejen er vanskelige… Og jo flere wounds I har, jo sværerer er det også at heale jer…
Til gengæld skal jeg kunne nå de extras der bliver woundet i samme kamp runde som de får skaden, så de skal heller ikke løbe for langt frem:-)
Ja, du tager i hvert fald din rolle som medic meget seriøst. Men du har jo også fuldstændig ret i, at jeres extras er værdifulde og værd at redde.
Fint med specialiseringer for hver af jer. I startede jo som meget grønne novicer uden mange evner, men det er nu I kan begynde at præge jeres karakterer i den retning I ønsker. Og selvom kampfærdigheder naturligvis er vigtige i Stalingrad, så skal man ikke glemme de andre og mere bløde skills. Tænk bare på, hvad Persuasion har gjort for jer indtil videre (ammo, mad mv.).
Reglerne er også begyndt at give mere mening nu, selvom der stadig er ting, der skal slås op fra tid til anden. Men det er da et befriende simpelt system uden alt for meget bogholderi (for mit vedkommende i det mindste).
Der er stadig lang vej endnu i kampagnen, men hvis Claus bliver ved med skiftevis at rejse og at lægge sig syg, så skulle vi nok kunne gennemføre den inden årets udgang 😉
Helt sikkert. Jeg synes de karakterer vi har virker “nemme” at spille hvilket giver god dynamik i spillet. Pyotr er klart sniper type med høj agilyti. Ideerne med at udnytte ekstras bedre giver god mening, mine blev ikke særligt godt brugt sidst.
For i hvertfald mit vedkommende, tror jeg at jeg er bange “for at spilde dem”, det er sikkert et produkt af at mine 2 oprindelige ekstras er ude, men også et tilvænningsspørgsmål, jeg er nok mere vant med NPC som har en meget tilbageholdende rolle når det kommer til kamp. Men nu har jeg jo fået kontrol med min helt egen personlige maskingevær rede :), og skal forsøge at få dem mere aktivt med
Tak for i går. Det var jo et storslået stormløb; ærgerligt at vi ikke nåede at spille kampen færdig.
Jeg fik læst lidt op på nogle af reglerne, og her er mine bemærkninger.
Autofire: Den er go’ nok, det er -2 på alle slag. Så måske slog jeg bare eventyrlig dårligt, eller også skal man bare have en højere skill die før det giver mening.
Grenades: Alle kan forsøge at kaste en granat væk. Det kræver et Agility -4. Vil man kaste den tilbage mod fjenden kræver det en Raise – ellers kastes den bare i en tilfældig retning. Der er kun en person, der kan forsøge dette.
Evasion: Er man indenfor Burst radius af en granat kan man forsøge at kaste sig selv i dækning. Det kræver et Agility -2, og hvis det lykkes, placerer man sin figur liggende lige udenfor Burst radius.
Big-Time-Hero: Endelig kan man også kaste sig ned ovenpå granaten og tage en for teamet. Det dør man ikke overraskende af, men til gengæld reducerer man den skade alle andre indenfor Burst radius modtager med sin Toughness score. Dvs. har man Toughness 5, vil alle i area of effect få 5 point mindre i skade. Kun Extras med Loyal personality vil kaste sig ud i den slags – og kun i absolut nødstilfælde.
Endelig synes jeg der mangler en regel for Point Blank fire. Det isnede i mine tænder da den tyske maskinpistolskytte formåede at tømme 9 skud ud i den blå luft på trods af at hans to modstandere stod 2 felter væk 🙁 Her kunne man måske sige, at hvis fjenden er indenfor 3 felter (men ikke i nærkamp) så får man +2 til at ramme. Hvad synes I om den idé?
Slutteligt tror jeg at jeg lavede en fejl mht. artilleri. Det er vist kun for CAS (Close Air Support), at der er forsinkelse på. For almindeligt artilleri falder bomberne runden efter de er “bestilt”. Beklager…