Her skrives et lidet fyldestgørende resumé af spilleaftener anno 2000.
240500 Fusion
JP aflyste Marvel i mandags p.g.a. almindelig udmattelse, og jeg (AS) stablede i hast en omgang fusion på benene. Det var ret nemt at få hul på. Reglerne er ret ligetil, og dog lader det til at de er gennemtænkte. Fusion lægger i høj grad op til rollespil. Eksempelvis kan man godt både få succes og fejle et terningkast. Et kort oprids af grundreglerne:
Et check for en evne afgøres ved at lægge tre tal sammen.
Et tal for ens egenskab (herunder “INT”), et tal for ens færdighed (herunder “Forledning”) og et tal for ens speciale (herunder “Society”). Disse tre tals sum giver antallet af 6-sidede terninger der skal kastes. Der skal som regel en 6´er til for at man klarer slaget.
Hvis antallet af 1 ´ere overstiger ens egenskab eller færdighed er slaget en fiasko. Vi spiller et scenarie fra bogen der hedder “For en sikkerheds Skyld”. Spillerne er detektiver i et mindre bureau, og har fået til opgave at passe på en rigmandssøn der (ifølge kunden: hans mor) er lidt uligevægtig. Efter en episode hvor sønnen afbrød en velgørenhedsfest med skudsalver fra en maskinpistol og stjal en MC fra “Englene” må detektiverne give kunden ret….
240500 Marvel
Vi spiller nu Marvel Superheroes med RM som master. Marvel bygger på et lidt anderledes regelsystem. Bl.a. bruges der kort i stedet for terninger. Reglerne var lidt svære at få styr på i starten, men det begynder at hjælpe. Spillerne er alle mutanter der har en (eller flere) mystiske evner som adskiller dem fra almindelige mennesker. Disse evner er kommet Prof. Xavier for øre, og han har indbudt spillerne til at studere på hans institut. Instituttet går som en kostskole for mere end almindeligt begavede unge, men i virkeligheden uddanner han mutanter til at tjene det gode, og blive superhelte.I øjeblikket er spillerne ved at modtage den mest elementære træning i kampteknik, for at lære at bruge deres specielle evner i kamp. Træningen foregår i en kælder dybt under instituttet, hvor en meget livagtige illusioner danner baggrund for forskellige kampscener.Denne træning er nu ved at være afsluttet, og de unge mutanter er nu ved at være klar til at opdage verden på ny. Der venter en masse grumme mutanter der er forblændet af ondskab og had. Had til de almindelige mennesker, som så ofte har trådt på dem, og udstødt dem på grund af deres sære evner.
270300 Call of Cthulhu
Vi spiller Call. JP er master i et scenarie hvori os stakkels spillere absolut ingen chance har.Vi er fem venner på vej tilbage fra en campingtur. På vejen tilbage bryder bilen uheldigvis sammen. Vi søger hjælp i Badger city. Vi indser imidlertid hurtigt, at alle byens beboere er blever forvandlet til zombier. Vi flygter – og det fortsætter vi med resten af tiden. Der er tusindvis af zombier. På et tidspunkt kommer vi væk fra byen, men vi ombestemmer os (vi har nu indset, at hele resten af verden er blevet til zombier), kører tilbage til byen, plyndrer en våben-/sportsbutik, og så begynder vi ellers at lege. Vi indser dog hurtigt det er håbløst og flygter (igen!) fra byen. På vejen væk passerer vi en kirke, og vi får den fantastiske ide at anskaffe os noget vievand. Imidlertid har der gemt sig cirka en million zombier inde i kirken; en spiller falde i kampen (98) for derefter, at blive skudt af en 200 kilo tung videoekspedient (00). Kampen er håbløs. To spillere trækker sig tilbage, men inden giver de lige fedtklumpen et nådeskud. De kører tilbage mod Seattle, men til sidst bliver overmagten for stor og de to sidste tænkende mennesker i verden bliver også til zombier.
130300 + 200300 Call of Cthulhu
Der er call på programmet. JP kører et scenarie, der foregår i England i 1898 (?).Vi er tre gamle skolekammerater – lægen mr. X (JSN), opfinderen mr. Y (MC) og den heltmodige, meeen en smule overvægtige opdagelsesrejsende Mitch Hogan (RM). Til stor sorg for os alle, er en(dnu) af vores skolekammerater mr. Z blevet syg. Hans kone skriver et brev til os hver, hvori hun beder os om, at komme og besøge hendes mand. Som de tre anstændige mennesker vi er, accepterer vi selvfølgelig invitationen. Ved et mageløst sammentræf ender vi i samme togkupe. Vi falder straks ind i de gamle roller fra skolen, og samtalen kører på skinner.Efter hvad, der har føltes som en evighed, ankommer vi til vores gamle kammerats landsted. Han er desværre meget syg, hvad der ved adskillige lejligheder afholder os fra at få rigtig mad. Han afslører, at grunden til han har inviteret os er, at han ønsker vores hjælp til at finde hans farfars (Nicholas’) skat, der efter sigende er gemt et sted på familiens landsted. Nu er der nok ingen grund til at gå i detaljer, men vi finder ud af, at Nicholas lige som sit barnebarn var syg. Sygdommen (sikkert kraftigt hjulpet på vej af en i huset boende kunstner) har formørket Nicholas’ sind, og han har ændret stil på de græske statuer han ellers har massefremstillet. Vi finder Nicholas’ dagbøger og en hemmelig gang. Endelig finder vi (mr. Y) også et hemmeligt rum ved kaminen i biblioteket. Heri er der nogle sider, som var revet ud af dagbogen. Et digt (på engelsk!) er simpelthen SPORET! Vi viser fantastiske kundskaber indenfor områderne engelsk sprog og græsk mytologi. På næsten ingen tid regner vi ud, at ved at tage et spejl og reflektere lyset ud af vinduet, rammer vi brystet på en statue af den faldne Ikaros. Vi haster ud og opfinder Joe begynder straks at bore i statuen. Dette kan selvfølgelig kun resultere i, at statuen bliver vakt til live og langer ud efter opfinderen. Denne får selvfølgelig et chok, og det eneste logiske at gøre i sådan en situation er selvfølgelig at spise roserne i haven. Lægen tager situation med stoisk ro, mens vores helt Mitch noterer sig, at det er en god ide, at tømme blære og tarm inden man går i haven.Efter en lang og nådesløs jagt på statuen, får vi den endelig ned med nakken, men ikke før vores allesammens storvildtjæger Mitch har skudt Edison.For en gangs skyld et Call-scenarie, hvor ingen spillere dør. At vi så misforstod plottet på væsentlige punkter er en anden sag…
060300 Arcana
For øjeblikket spilles MC´s hjemmebryggede fantasy-spil (Arcana) med riddere der forvandler sig til skomagere med høtyve, magere der kun lader som om de tryller og meget meget mere. De modige eventyrere Tom Sidenå (småfed hobbit, stærkt angrebet af kleptomani), Lucinda (dårende dejlig ranger) og Tredorian Anaxibius (gammel mager med pyromaniske tendenser), afsluttede i dag endnu et eventyr; kort fortalt løste vi problemet om den forsvundne Gidselprinskaravane og redede verden fra at blive oversvømmet af ækle kaoshorder.