MYZ og Warhammer FRP

Jeg har to kampagner liggende, som kunne være underholdende at spille ved lejlighed. Det drejer sig om Mutant Year Zero og Warhammer 2nd Editions stort anlagte kampagne Paths of the Damned. Sidstnævnte kræver lige lidt yderligere forberedelse, før den er klar til spil, mens MYZ er good-to-go.

Mutant Year Zero

Of course the world ends. It was always just a question of time. When it’s all over, Earth is still. Nature invades the ruined cities. Winds sweep through empty streets, turned into graveyards.

Yet life remains. In the Ark, a small settlement on the edge of a dead town, the People live. You are the spawn of humanity, but not human anymore. You are twisted funhouse images, mutated freaks. Your bodies and minds have incredible powers, but you are unstable. Fragile. None of the People are over 30 years old.

Except the Elder. Your leader, but not like you. One of the Old People. He has always warned you: Stay on your guard, stay in the Ark, or the Rot will get you. Or worse. So far, you have obeyed him. Chased off every stranger who came close to the Ark. Few dared to go out into the Zone. That is what the Elder calls the outside world.

But the safe days are over. Food is running scarce, and the fight for what’s left is turning violent. You hunger. Factions are forming, bosses on top and slaves on the bottom. In the middle, fixers who try to turn a profit from anyone and everyone. And the Elder is dying. You’re on your own now.

It’s time to venture out. To explore the Zone, to search for artefacts, for knowledge. To build, grow the land, seek out others, create a new civilization on the ruins of the old. Seek your origin. Maybe, one day, you will find Eden of the legends, the Old People’s haven in the middle of hell. That’s where salvation and truth await, the stories say.

Maybe it’s all bullshit. It doesn’t matter. You have no choice. This is the beginning.

This is Year Zero.

https://www.youtube.com/watch?v=9jk7UBlwUPI

MYZ er en sandbox setting forstået på den måde, at der er en overordnet storyline, men ingen fastlagt handling. Spillerne kan gøre hvad de vil, og så er det i høj grad overladt til tilfældigheder, hvordan kampagnen udvikler sig, baseret på hvad spillerne finder og møder. Det giver en stor grad af fleksibilitet, men kan måske virke frustrerende, fordi der ikke er et lysende klart mål.

 

Warhammer FRP – Paths of the Damned

Kampagnen er faktisk skrevet af Robert Schwalb (ham fra Demonlord) og udspiller sig i efterdønningerne af the Storm of Chaos, der er en episk krig mellem kaoshorderne og imperiet og dets allierede. Kampagnen er en god blanding af kamp og investigation, og er ganske omfangsrig (ca. 300 sider lang). I modsætning til MYZ så er kampagnen forholdsvis fast i sin struktur, hvilket giver mindre frihed til at forfølge andre agendaer end kampagnens beskrevne, men til gengæld er den velskrevet og gennemarbejdet.

This entry was posted in Featured. Bookmark the permalink.

36 Responses to MYZ og Warhammer FRP

  1. PL says:

    Mutant ser virkeligt fedt ud. Kan godt lide udgangspunktet med en fri storyline.

  2. CBC says:

    Mutant blev i 2002 faktisk genskabt med nye regler, af de samme som har lavet Symbaroum, så jeg er game 🙂

  3. RM says:

    Begge dele ser fede ud! Jeg vil rigtig gerne spille WFRP – men også meget gerne MYZ. Når du skriver at MYZ er ready-to-go, så tager vi da den 🙂

  4. JS says:

    Juhuuu! Jeg er first på begge dele

  5. CBC says:

    Er der nogle af jer der har noget imod at jeg påtager mig Stalker rollen ?

  6. ALL says:

    Kunne det give mening at starte med character generation session?

  7. ALL says:

    Forlag: Kunne det give mening at starte med character generation session?

  8. MC says:

    Hvad siger I til at starte MYZ kampagnen på fredag? Jeg ved godt, at Jesper også deltager, men hans karakter kan jo overgå til NPC status efterfølgende.

  9. MC says:

    Tak for sidst – det var jo fornøjeligt.
    Men det var også en meget atypisk spilsession. Der var jo næsten ingen kamp, og kun et enkelt dødsfald (fuglen). Kamp er farligt i MYZ, og man skal vælge sine kampe med omhu, men det er nu stadig min hensigt, at der skal være kamp, så også Enforcere kan få lov til at skinne 🙂

    Rot er overraskende farligt. Jeg har genlæst reglerne om Rot, og vi har håndteret dem korrekt. Man skal dog ikke slå for eventuel skade hver nat, men kun når man får yderligere Rot Points. Til gengæld glemte jeg, at fuglekødet nok også var rot-inficeret, så dem der spiste det kød slap for Rot Points på den konto.

    Angående jeres Relations til NPC’er, så vil jeg forsøge at bringe dem alle i spil over tid, men I må også meget gerne selv medvirke til at bringe dem i spil, så I kan få XP for dem.

    Jeg kan også godt se, at mad og vand kan blive et problem uden en fixer i gruppen. Det må vi se, hvordan vi kan løse. Om ikke andet, så må I jo en tur ud i zonen og finde noget. Og så må Claus lige oppe sig med sine Stalker checks 🙂

  10. ALL says:

    * Men fik vi ikke et rot point hver dag, når vi havde været i the zone? så man skulle slå for skade hver dag?
    * Rune noterede du alt ned i forhold til de beskrivelser af NPC´ere som blev diskuteret åbent, og vil du i givet fald, smide dem i dropbox?

  11. CBC says:

    En tanke. Forbrug af vores tid i og udenfor Arken er tilsyneladende ret så vigtig grundet vores meget få ressourcer.
    Når/hvis vi bygger noget i Arken, så er det min tanke at vi ikke alle behøver at være med til det (selvfølgelig afhængigt af skills der skal bruges).
    Nogle kan tage ud og forsøge (vitterligt forsøge!!!) at finde artifacts og hvad vi ellers har behov for, vand, grub, bullets mm.(jeg tænker positivt her). Det vil de første par gange være de omkringliggende zoner og ikke andre, for at reducere risiko’en og mængden af rot!!!
    Stalkeren og Dog Handleren 😉 er oplagte til at tage ud.

  12. MC says:

    Jeg har lagt zone maps i dropbox, hvis nogen skulle få lyst til at printe et ekstra eksemplar.

  13. CBC says:

    Et træ der lugter af nødder. Fire “døde” humanoide træmænd.

    Bliver mutanter til træmænd ?
    Er Arken truet internt af dette fænomen nu hvor vi har mindst tre der er inficerede ?
    Kan man undgå at blive til en nød ?
    Chronicler ?

    ??? Sååå hvad gør vi nu ???

    • ALL says:

      Tænker at hvis vi får “ordnet situationen”, vi står i PT, kan det jo ske at træet (som jeg går ud fra at vi brænder)havde den uheldige indflydelse, og at når vi kommer hjem er det bragt i orden.
      Alternativet: Purge the unclean!

  14. JS says:

    Hvad skal vi gøre med Mr. Crazy Bossman? Hvis vi vil, kan vi jo slå ham ihjel og dermed sikkert forhindre kamp mellem grupperne? Der vil sikkert dø færre på den måde…

    • CBC says:

      Du mener Johammed ?
      Jeg forventer at han har noget i ærmet, så han ikke lader sig slå af Carnegie. Jeg ved ikke hvad vi skal gøre med ham.
      Vi er nødt til at finde ud af hvad Bossernes mål er og hvordan de har tænkt sig at nå dem. Derefter modarbejder vi dem, lidt a la Carnegie’s vandekspedition, som kunne have gået meget værre for ham, hvis f.eks. hans gruppe kom tilbage med rotvand eller blot urent vand.

      Så eksternt, hvilke ekspeditioner sender Carnegie og Johammed deres stalkere ud på ? Kan vi forhindre dem i at lykkes, så bosserne kommer i bad standing ?

      Og internt, jeg tænker at slaveriet måske danner noget af fundamentet for meget af arbejdet i og uden for arken. Hvor mange slaver er der ? Kan vi udnytte deres antal og vælte Boss’erne ? Vi kunne arbejde hen imod at gøre slaveri ulovligt.

      • JS says:

        Alt for meget tankearbejde… 🙂 Vi starter med at slå Carnegie ihjel. Hvis vi var inspirerede (RM) kunne vi gøre det på den hårde måde. Det kan jeg gøre, hvis jeg ikke har stort uheld. Det vanskeligste er at nogen skal sige noget bagefter som får hans håndlangere til at indse at vi gjorde noget godt for Arken. Derefter sikre vi at Johammed ikke får mere indflydelse – alternativt at han også dør. Jeg synes det er fint at arbejde for at sætte slaverne fri – hvis de vil???

Leave a Reply