Heroes of Drakonheim

Det er D&D 5e og I starter på 1. level. Alle racer og klasser fra Player’s Handbook er tilladt, men se dog vedhæftede baggrundsmateriale. Ability Scores anvender et score array, hvor I fordeler disse scorer blandt jeres Abilities: 15, 14, 13, 12, 10, 8. Valg af race vil modificere disse scorer. I starter i byen Drakonheim, som I alle har en eller anden form for tilknytning til, så tænk lige over, hvad det kan være. 

Til de af jer, der kan huske D&D Next, så er det betaversionen af D&D 5e og altså ikke identisk hermed. I kan altså ikke bruge den version i forbindelse med spillet. Men der findes nogle System Reference Documents online, som kan bruges i en snæver vending:

 
———————————
 

Drømmen

Du står på en slette. En kold vind blæser fra nord og bringer med sig en ram stank af blod og råddenskab, og i vindens stemme opfatter du smerteskrig og stor sorg.

En mørk skygge rejser sig i horisonten og bevæger sig med voldsom hast mod dig. Skyggen bliver til en gigantisk flodbølge af blod. Du vender rundt og løber… tilbage mod Drakonheim… Men byens mure er forvandlet til tætte rækker af kæmpemæssige knogler, og over byen vajer en purpur fane med en sort le.

Fanget imellem blodbølgen og knoglebyen tøver du. En ravn lander på et vejskilt i nærheden, lægger hovedet på skrå og skræpper: ”Jeg er Krag Blackhand.”

——–

Så du kan sige at det hele startede med en drøm, men det er ikke helt rigtigt. Jeg vil tro at det startede med at vi mødtes igennem hinandens bekendte. Jeg, Landon, stødte bogstaveligt talt ind i den aristorkratiske døgenigt Peobles en nat i byen. Hvad er det iøvrigt med den menneskelige adel og deres navne? Jeg må finde på et øgenavn til ham.
Peobles hang ud med nogle lurvede typer, men én af dem lå måske i bunden eller toppen? af lurvethed, en bard halv-freak ved navn Thaelon. Jeg kan ærligt talt ikke huske hvordan vi mødte de tre andre. En halv-orc, Artorias, som rent faktisk besidder noget mellem ørerne og er ven med en tosset gammel dværg, Jordek. I deres rejser nord for Drakonheim havde de også stiftet bekendtskab med en ranger, Mochán, af en de klaner som synes det ser godt ud at tatovere sig. Måske for de vild og han hjalp dem. Jeg ved det ikke.

Faktum er at vi alle drømte samme vilde drøm. En drøm som jeg ikke kan slippe af med. Det kan blive svært at sove igen, før vi har fundet denne Krag Blackhand.
Idet vi alle fandt drømmen stærkt bekymrende, måske endda en anelse profetisk, uden at det blev nævnt, så startede vi vores søgen efter denne Blackhand.

Efter en tur i Akademiet, Krigerens Tempel, en enkelt bar eller to og en seerske i Boneyards, lykkedes det os at finde ud af at Blackhand er navnet på en smedefamilie her i byen.
Vi finder Dorg Blackhands smedje ved markedspladsen og han er en gnaven mand, idet sønnen, Krag Blackhand, ikke er kommet hjem efter en nat i byen. Et af Krags’ favoritsteder er åbenbart The Saucy Mermaid. Jeg har været der et par gange. Virkelig et skodsted.

Peb snakker med kromutteren (det er han faktisk god til) og finder ud af at Krag var sammen med en tatoveret vildmand. Eftersom at vildmanden skulle opholde sig et sted i den nordlige del af Boneyards, så tog vi mod porten. Vagten havde godt set en tatoveret mand, men kun én. Så hvor var Krag?

Vi gik tilbage og ind på Dead Mans Tap. Jeg holdt mig udenfor her. Ingen grund til at trække unødvendig opmærksomhed. Her havde Krag heller ikke været.

Efter lidt diskussion gik vi ud for at finde den lejr hvor denne vildbasse skulle opholde sig. Lettere fundet en som så. Det var en lille gruppe på 5-6 mennesker. Alle fra en primitiv klan af mennesker oppe nordpå. Moonless Tribe hedder de vist.
Sharptooth hed kødbjerget som havde drukket og fulgtes med Krag. Tilsyneladende var Krag blevet for fuld og idioten havde efterladt ham i rendestenen. Han kunne vise os hvor. Besynderligt pænt af ham.

Sharptooth Kødbjerg viser os stedet hvor Krag faldt om i fuldskab og går tilbage til sin lejr. Jeg sender min familiar, Druzil, efter ham.

Vi finder en klat blod i nærheden af en faldefærdig bygning og mere blod indenfor. Det er sandt hvad de siger om dværge. De er lidt ligesom sten og tænker på samme måde, for Jordek bliver stående idet vi bliver angrebet af fem store dire rats. De tager os ikke lang tid at få nedkæmpet dem og så vågner Jordek ligesom op. Er han virkelig så gammel?

Inde i bygningen finder vi en vej ned i kloakkerne. Der er vist også slæbespor som om noget eller nogen er blevet trukket herned af små fødder. Goblins? Kobolds?
Det bliver sværere og sværere at følge sporet, men til sidst støder vi på en goblinlejr som åbenbart tilhører en høvding ved navn Big Flurx. Stor for en gobbie måske, meeeen… Mochán bliver utålmodig da Thaelon forsøger sig på gobbiesprog og høvdingen vil pludselig meget gerne hurtigt af med os og hjælpe os til en anden klan som skulle handle med mennesker. Slaver? Virkelig? Eller er der noget andet på spil her?

Desertøren!

Gussy the gobbie fører os til en anden klan som tilhører Korth Fatrat. Se, Peb’s forældre kunne lære lidt af de navne. Igen forsøger bard freaken at tale til to gobbier som har fire dire rats som kæledyr. Her begynder jeg at tvivle på om han overhovedet kan sproget, for pludselig angriber de os.

Vi får nedkæmpet dem, men det tager hårdt på Artorias og gamle Jordek. Móchan lister sig frem og ser endnu flere gobbies og en masse dire rats. Det bliver en hård kamp. Her deserterer Thaelon. Det var aldrig gået under Kaptajn Dharr på Crimson Roger.
Vi kæmper bravt. Sandt teamwork. En besætning uden en kaptajn, men vi holder humøret højt og bakker hinanden op. Pile flyver og våben bliver svunget tungt og kraftfuldt. Til sidst giver de op. Jeg tæller mindst 15 gobbies og 10 dire rats døde.

Stilheden efter kampen bliver afbrudt en klappen. Korth Fatrat! Uden en tolk prøver vi at forhandle os frem til at få mere at vide om mennesker som bliver fragtet igennem kloakkerne. Ikke megen held i det, andet end at han fortæller at han har mennesker hos sig. Levende? Døde? Korth Fatrat er ikke så nem at forhandle med som Big Flurx. Han vil have os til at slå lederen af centipede klanen ihjel. En som er modstander af de to klaner vi nu har mødt.

Lettere slukøret vender vi om og går tilbage til Big Flurx’ lejr. Vi samler nogle talismans op fra de gobbies vi slog ihjel.

Vi finder Thaelon tilbage hos Flurx. Vi har næsten ingen energi tilbage til at skælde ham ud. Ikke desto mindre så har vi endnu en gang en tolk.

Det har været en lang dag. De 8 sølv og 17 copper jeg fandt på en gobbie har ikke været det værd. Tæt på at være blevet slået ihjel og lige knapt et måltid mad for det. At finde ham Krag har bare at være det værd.

Flurx vil ikke hjælpe os med at finde centipede klanen, men de er mod syd. Trods en del diskussion i vores lidt demoraliserede gruppe, så beslutter vi os for at finde centipede klanen og måske endda snakke med dem om at gøre det af med Fatrat klanen. Hvis ikke vi kan det, ja så må vi gå kampvejen. Enten mod centipede klanen eller en højst sandsynligt, meget hård kamp mod Fatrat klanen.

Noget siger mig at centipede klanen er den mægtigeste af de tre klaner… nu må vi se, hvis vi kan finde dem…

Paladinen der brød sit ord

Vi går på må og få igennem de lange kloaktunneler. Efter flere kilometer hører vi goblinstemmer. To goblin’er ligger og rækker ud efter noget nede i sølet. Vi prøver at snakke med dem, men de løber. Artorias trækker en død goblin op af lortet. Vi finder en talisman på liget som kunne minde om noget insektlignende væsen. Vi har fundet centipede klanen.

Vi sniger os frem og hører flere goblins. Mochán og Peb går frem og snakker med dem, men unge Peb har det nemmere med en storbarmet kromutter og skræmmer dem med sin magi.

Af frygt angriber de os og stakkels Peb når dårligt nok at reagere før de har dolket ham. Det bliver en hård kamp, men vi får dem slået på flugt og hjulpet Peb på benene igen. Artorias beslutter sig for at vi skal snyde Fatrat klanens leder ved at give ham et helt andet hoved. Den lorte indsmurte goblin vi fandt får et huk og Artorias propper hovedet i en sæk. Vi beslutter os dog for at søge op til overfladen og sove i byen inden vi søger foretræde for Korth. Men det vil måske være for sent for Krag… hvem ved ?

Vi finder Fatrat klanens indgang igen i kloakkerne tunneler og får lov til at se Korth Fatrat. Dog omringet af mindst tyve goblins og endnu større rotter end tidligere. Artorias fortæller at vi har dræbt centipede klanens høvding og har selve hovedet her i en sæk. Korth går med til at vise os Krag.

Nogle gobbies kommer med en sæk med en død kvinde i. Korth siger at de ikke kan kende forskel på en mand og en kvinde. Snydt er vi, men han fortæller at han afleverer ligene nord for byen til “den blege mand” i mausolæet i Green Buff kirkegården. En Necromancer ? Det kunne måske passe med drømmen, knoglerne og leen på vimplen.

Overmodigt kaster Artorias sækken med det falske hoved over til Korth Fatrat idet vi skal til at gå. Jeg når dårligt at udråbe “neee….” før jeg ser sækken med hovedet lande for fødderne at den usle goblinleder. Han kigger på det om siget at det jo ikke er ham. “Slå dem ihjel”, udbryder han.

Vi står godt i denne kamp. Trængt op i en krog, med Artorias og Jordek i front, mig i midten og Mochán og Peb bagerst. Taktisk klogt slår vi hårdt ned på Korth Fatrat med våben og magi. Artorias får slået Korth ned og åbner op i vores forsvar til trods for jeg siger at jeg kan tage Korth. En stor fæl rotte laver et pænt ar over mit højre øje. Det var tæt på at gå galt.

Jeg husker svagt Kaptajn Dharr nævne nogle ord om Paladins: “En Paladin er en helts’ helt.  Ærligt talt, så bliver Paladins konstant involveret i ekstremt farlige opgaver som at dræbe drager, og overlever sjældent særligt længe.”

Men klanen er slået og flygter lige så snart det er gået op for dem at Korth er død. Vi heler vores sår og finder en pæn sum penge under Korth’s tronestol, nogle potions og magiske våben. Ikke så dårligt. Gad vide hvad høvdingen af centipede klanen gemmer på ?

Vi undersøger hurtigt resten af Fatrat klanens huler og ser at de har flere af disse sække hvor den døde kvinde lå i samt nogle faldefærdige bure, formodentligt til deres rotter. Vi løber op af en nordlig gang fra Fatrat klanens hule og kommer til åbning som fører op i Boneyards. Uden meget tøven søger vi ud mod Green Buff kirkegården.

Der er spor fra byen til dette faldefærdige sted. Ved to krypter er der især en del aktivitet. Den ene har nogle tegn på jorden ved nedgangen til krypten, som Artorias kan læse. Må være noget med hans tilfangetagen af orker at gøre, hvor han har lært et mystisk sprog som ingen andre kan. Hverken jeg eller Peb kan se hvad der står og knøsen er trods alt lige gået ud af skole.

Den anden krypt er tom, men der har været meget aktivitet, hvilket ses tydeligt på støvet på gulvet. Otte stensarkofager ligger lukkede. Vi kigger i dem og ser et meget velholdt skelet med våben. Artorias mærker efter og der er undead her. Der er otte. Peb griber ud efter våbnet og det “vågner”. Det samme gør de syv andre skeletter i krypten.

Jordek løfter sit hellige symbol og tvinger skeletterne til at flygte. De kan ikke gå langt, men presser sig op mod væggene i krypten, som er de bange for den kraft Jordek udstråler. Skeletterne får trampet på Druzil i kampens hede, men vi får dem nedkæmpet uden det store besvær. Jeg må passe bedre på. Det er dyrt at tilkalde Druzil igen.

Skud i mørket

Vi beslutter os for at undersøge den anden krypt. Jeg er lidt skeptisk over for de symboler på jorden. De andre træder på dem og “ødelægger” dem idet de går ned i krypten. 

Krypten er todelt. I den højre del ligner det at der ligger nogle af de samme sække som dem Korth Fatrat havde. I den anden del står fire ligædere som straks springer frem imod os. Jordek bliver lammet af deres berøring og får nogle slemme sår, så han må lægge sig. Artorias er næsten ved at gøre det samme, men får det rystet af sig, som jeg havde forudset.

Det er en hård kamp uden Jordek og hans magt over de levende døde, men Mochán og Artorias er en skarp duo og får nedkæmpet de farlige ligædere. 

Vi finder Krag’s lig i en af de tre sække i den anden del af krypten. Ah, så meget for at finde ham i live, men det var der vel heller ikke meget håb for. Jeg håber dog stadig at faren vil belønne os.

Mens jeg tilkalder Druzil igen, undersøger de andre resten af kirkegården. En kærre med gammelt blod på, bliver fundet. Transporterer de ligene tilbage til Drakonheim ? Nej, det ligner snarere at de laver dem om til ligædere. Men hvorfor ?

Vi beslutter os for at gemme os ved krypten og følge efter hvem der nu end måtte komme i nat. Vi venter længe og det er langt ud på natten før Druzil melder om at der kommer fem skikkelser. Alle er iklædt sorte kåber og to har lanterner med. 

De går ned i krypten uden at se os. Men vores gøren dernede er åbenbart nok til at alarmere dem. De kommer op og er på vagt. Peb tager første skud.

Overraskende nok tager de fem skikkelser benene på nakken. Vi prøver at løbe dem op, men får kun slået to af dem ned. De tre andre stikker af i mørket i retning mod byen. Det var uventet. De to vi fik ned er ikke til at tale med. Ikke uden magi i hvert fald og det er ikke magi jeg kan. Peb synes at det ligner mænd af adelig stand.

Vi lader alt være som det er og får slæbt Krag’s krop tilbage til Dorg. Dorg er ked af det, men efter ham og Artorias har drukket sig varme får vi endelig snakket om belønning. Men Dorg nævner samtidig at han vil have hævn. Jaja gamle mand. Men hvem betaler os for hævn ? Da Dorg ikke kan betale mig i guld, lader jeg min del gå til en rustning til Artorias. Hans øjne lyser op som et menneskebarn der glæder sig til Yuletide.

I morgen vil jeg opsøge akademiet og høre om der er nogle som skulle have snuset til necromancy og som måske endda var blevet smidt ud af samme grund. Denne blege mand har en del magt inden for necromancy, hvis han har holdt fire ligædere som vagter. Det er ikke en simpel bedrift.

Jeg beslutter mig for at få noget søvn på en af de mere velsete kroer i Drakonheim. Måske kan jeg sove bedre i nat ?

This entry was posted in D&D, Heroes of Darkonheim. Bookmark the permalink.

33 Responses to Heroes of Drakonheim

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.