The Promised Land

A nation on the run. A homeland ravaged and barren. 

To stay would mean certain death. Going back is only considered by the foolish and those who have vowed to die on their native soil. Under these circumstances the people must be considered blessed to have such an amazingly beautiful, abundantly rich, so warmly welcoming destination ahead – Ambria, the promised land of Queen Korinthia.


“Dreaming I was carried to the hall,
fell with the leaves to mossy floors beneath eerie vaults.

I settled afore a regal seat; of human design,
from oaktree and pine, a terrible thorn-covered throne.

And carried by the seat a being,
the father of ruin and mother of hope, in flesh, in blood.”

This entry was posted in Symbaroum. Bookmark the permalink.

91 Responses to The Promised Land

  1. CBC says:

    I befinder jer syd for “The Titans” i det der engang var et frugtbart og rigt Alberetor. Nu er det goldt og øde og der er ikke længere noget der holder jer fra at rejse nordpå til Ambria og skabe jer en ny tilværelse.
    Som gruppe kender i hinanden godt, men om i er så tæt knyttede at i vil ofre jeres liv for hinanden, finder i selv ud af. Som altid, hvis i har nogle spørgsmål til regler eller baggrundshistorie, så skriv til mig.

    —-
    Lidt guidelines til at lave jeres characters.

    Human Ambrian (55 start EXP pga. valget af en bonus boon)
    – du er opvokset i Alberetor og blevet her, hvorfor ?
    – er du gammel nok til at have kæmpet for Alberetor i “The Great War” (over 21 år siden) ?
    – hvad er dit forhold til følgende:
    – dit eget folk ?
    – Barbarians ?
    – Church of Prios ?
    – Ordo Magica ?
    – Iron Pact ?

    —-

    Human Barbarian (55 start EXP pga. valget af en bonus boon)
    – hvad laver du så langt sydpå ?
    – er du gammel nok til at have kæmpet for Alberetor i “The Great War” (over 21 år siden) ?
    – hvad er dit forhold til følgende:
    – dit eget folk / klan ?
    – Ambrians ?
    – Church of Prios ?
    – Ordo Magica ?
    – Iron Pact ?

    —-

    Changeling (50 start EXP)
    – hvad laver du så langt sydpå ?
    – er du gammel nok til at have kæmpet for Alberetor i “The Great War” (over 21 år siden) ?
    – hvor bor din “familie” og hvad er dit forhold til dem ?
    – hvad er dit forhold til følgende:
    – Ambrians ?
    – Barbarians ?
    – Church of Prios ?
    – Ordo Magica ?
    – Iron Pact ?

    —-

    Ogre (55 start EXP pga. Pariah burden)
    – hvad laver du så langt sydpå ?
    – er du gammel nok til at have kæmpet for Alberetor i “The Great War” (over 21 år siden) ?
    – har du nogle minder ? Hvis ja, hvilke ?
    – hvem har lært dig om verdenen og hvordan den fungerer ? Hvor er den person henne nu ?

    —-

    Goblin (55 start EXP pga. Pariah burden)
    – hvad laver du så langt sydpå ?
    – er du gammel nok til at have kæmpet for Alberetor i “The Great War” (over 21 år siden) ?
    – hvad er dit forhold til følgende:
    – dit eget folk / klan ?
    – Ambrians ?
    – Barbarians ?
    – Church of Prios ?
    – Ordo Magica ?
    – Iron Pact ?

    —-

    En novice ability koster 10 EXP, fra Novice til Adept 20 EXP. Ingen af jer kan vælge Master til at starte med, men ellers koster det 30 EXP fra Adept til Master.
    En Boon koster 5 EXP og en Burden giver 5 EXP. Vær opmærksom på at jeg skal godkende jeres Boons og Burdens inden i skriver dem på jeres character sheet 🙂
    Så med 50 EXP kan i f.eks. have fem Novice abilities eller to Novice abilities og én Adept ability.

    Husk at abilities, boons og burdens kan have en indflydelse på jeres baggrundshistorie og starting equipment.

    De fleste abilities er kamp orienterede, men undgå ikke at kigge på disse meget vigtige lore skills:
    Alchemy
    Beast Lore
    Loremaster
    Medicus
    Witchsight

    Der findes også en lille smule crafting for de interesserede:
    Artifact Crafting
    Blacksmith

    ———-

    Jeg har tilføjet et lille notepad dokument til dropbox folderen med ekstra regler. Det er meningen at vi der kan tilføje eller fjerne regler som vi synes skal være der eller ej.
    Jeg er ikke sikker på at vi tager Perfect Hit/Defense, Fumbled Attack/Defense med. Spillet er dødbringende nok i forvejen. Lad mig høre hvad i synes.

    Ift. rækkefølgen af læsestoffet så er her en lille guide:
    1. The World of Symbaroum (hav kortet i baghånden)
    2. Player’s Guide
    3. Advanced Player’s Guide
    4. The Hunter’s Harbor
    5. On the Nature of Davokar

  2. ALL says:

    Skulle man ikke lave characters sammen? Tænker blandt andet på de omtalte lore skills,m og på en fornuftig sammensætning af gruppen?

  3. PL says:

    Hvilke karakterer tænker I at lave??

    • ALL says:

      Morten pointerede, og jeg er enig, at det virker som om at det er nemt at dø, så jeg vil foreslå i hvert fald 2 warrior typer. Kan ikke helt finde ud af om man kan “nøjes” med en medicus guy, eller om det er nødvendigt med en witch eller theurgist der kan heale. Morten havde vist kig på en rogish guy.

      • CBC says:

        Vær opmærksom på at der er en markant forskel på Medicus og magisk healing. Men det ene udelukker ikke det andet og Medicus kan bruges til andet end healing 😉

        Til de af jer der ønsker et bedre overblik over abilities etc., så er der tre muligheder:
        – Abilities og Powers kommer som kort. Dem tager jeg med når vi går i gang. Bemærk, Rituals, Boons, Burdens og Traits er ikke lavet som kort.
        – Der findes en app til både Android og Apple som hedder Symbaroum Unofficial. Den er opdateret med nyeste Errata og indeholder alle abilities, powers, boons, burdens, rituals, traits etc. Det er også muligt at filtrere ud fra Traditions.
        – Til sidst er der et website: https://symbook.io/

        • MC says:

          Hvor meget temporary corruption får man typisk for at kaste et spell, hvis man har taget den pågældende tradition ability (fx theurgy)? Der står, at det normalt er 1d4, men mindre hvis man har den pågældende ability.

          • CBC says:

            Det står på side 119 under Mystical Power. Det er knyttet til dit niveau af Witchcraft, Theurgy eller Wizardry etc. På Novice niveau er det 1d4 med mindre andet er angivet.

            Ritualer koster også 1d4 corruption med mindre man er oplært i en tradition såsom Wizardry.

            Det er typisk først på Adept niveau at det bliver rigtig sjovt og mindre farligt hvor at Mystical Powers koster 1 corruption at kaste.

      • MC says:

        Medicus kan typisk kun anvendes 1 gang pr. character pr. dag, så jeg vil klart anbefale en spellcaster med healing i gruppen. Altså medmindre at kamp ikke fylder nævneværdigt i spillet 😉

    • MC says:

      Tjah, jeg har været lidt omkring, så alt fra en kriger med sværd og skjold til en vattet theurg, der kan heale. Og så den obligatoriske rogue med knife play 🙂

      • CBC says:

        Husk at både Ordo Magica og Church of Prios har mange ressourcer. Så det at vælge f.eks. Theurgy vil ikke bare give dig en vattet præst 😉

  4. PL says:

    Er vi på chaos eller lov og orden holdet… pro eller anti emperiet?

  5. CBC says:

    Hvis nogle af jer har overvejet Acrobatics som ability, så er der nu en ikke publiceret errata til den:
    Novice og Master er nu en Reaction og ikke Active. Adept er stadig Free.
    Ændringerne gør Acrobatics meget mere fleksibel.

  6. JS says:

    Jeg har lavet en Witch der bl.a. kan heale. Mere info følger

  7. CBC says:

    Hvis ellers at flertallet er + Tirsdag i næste uge, så starter vi op med Symbaroum.
    Der er allerede tre superfede characters, men jeg mangler fra to af jer. I ved godt hvem i er 😉
    Send mig venligst det i har på jeres characters senest Lørdag aften, så jeg har Søndagen til at kigge det igennem. Forvent at jeg har nogle få spørgsmål til jeres characters 🙂
    Tænk ikke så meget over hvad i mangler i gruppen, men mere hvad i har lyst til at spille, uafhængigt af race. Det skal nok komme til at fungere.
    Abilities, powers, rituals (boons og burdens) kan blive samlet op i løbet af kampagnen.
    Iøvrigt er det godt, senere i spillet, at have nogle exp i overskud. Der dukker nye færdigheder og magi op, som måske kan være interessante for jer. Samt exp benyttes til at “binde” til eventuelle artifacts i finder, så de kan bruges. Blot et hint 🙂

  8. JS says:

    @Peter angående dit spørgsmål om vi er for eller mod “imperiet”.
    Min karakter tilhører en stolt nordisk stamme, der for 11 år siden blev nedslagtet af besættelsesmagten fra syd, så i det lys er jeg ikke like super begejstret 🙂

    • MC says:

      Hahaha Det skal nok blive godt.

    • CBC says:

      Ja, det bliver ganske interessant 🙂

      Nu vil jeg ikke afsløre noget om de tre barbarian characters som er lavet. Det får i selv lov til.
      Men jeg kan sige så meget som, at de tre klaner i kommer fra, ikke altid har haft et godt øje til hinanden. Så selvom “barbarerne” har en High Chieftain er de ikke nødvendigvis ét folk.
      I “The World of Symbaroum” er beskrevet to klaner som blev “fjernet” af Korinthia. Davokar’s område havde oprindeligt tretten klaner. I dag er der elleve. Den generelle holdning mellem flere af de overlevende klaner, var at det ikke var så skidt endda.
      Odaiova klanen har et tæt samarbejde med Ambria, trods krigshandlinger mellem de to for nogle år siden.
      Igen, hver klan har sine interne stridigheder som de har deres eksterne, ikke ulig at Church of Prios, adelen i Ambria og House Kohinoor har deres.

  9. PL says:

    Jeg laver som sagt en goblin der handler med kostbare sager blandt andet. Jeg tænker det nok det bliver nødvendigt at køre regelløst denne gang!

  10. CBC says:

    Tre barbarer fra forskellige klaner, én Ambrian og én goblin.
    Lad os se hvad fremtiden bringer for sådan et freakshow af en gruppe 🙂

  11. CBC says:

    Der er hele 3 exp til hver efter i går aftes.

    Ud over jer selv så er karavanens hovedpersoner følgende:
    Argasto (Ambrian)
    Keler & Telk (Ambrians)
    Belun & Ludo (Odavs, barbarians)
    Bartolom (Ambrian, Ordo Magica novice)
    Lestra (Ambrian kvinde, som ikke snakker meget)
    Tandrag (Ambrian far med fire børn, Melga, Nefer, Sandros og Pegel og en gris).

  12. JS says:

    3 xp? … shopping spree!!! 😀

  13. CBC says:

    “Sling” står iøvrigt øverst på side 150 i Player’s Guide og med en dmg på 1D6, men uden nogle qualities.

    Som det gælder med alle reglerne, så snak med mig hvis i er lidt i tvivl om hvordan de fungerer

    @PL, ville du sende mig din character ?

  14. CBC says:

    Der er sørme hele 3 exp til jer igen efter i Tirsdags.

    @PL, vær opmærksom på at du har brugt 1 exp på at binde dig til Mal-Rogans hånd.

  15. CBC says:

    Og igen har i ramt de 3 exp til hver.

  16. CBC says:

    Velkommen til Thistle Hold 😉

    I har brudt kurven, så i får hermed 5 exp.

  17. CBC says:

    Et NPC Portraits dokument er lagt i dropbox. De personer i møder, printer jeg ud så det kan tilføjes i en mappe og have ved bordet. Evt. noter kan ligeledes tilføjes til både print og dropbox, såfremt i ønsker det.

  18. JS says:

    “Nevermore” står under Iron Sworn profession. Så det er nok ikke noget vores helte ved?

    • CBC says:

      Det er satme godt set. Jeg havde kun søgt på ordet i den første bog, så jeg undrede mig over hvor du havde set det henne.
      Men nej, det er ikke et udtryk i kender.

  19. CBC says:

    Witch Sight er lidt for speciel. Evnen er bedre passiv en aktiv, men se her hvad nogle har foreslået som en revideret udgave af Witchsight. Adept burde måske være kun en runde. Lad mig høre hvad i synes:

    Novice: As a free action, the character takes 1D4 temporary corruption and rolls Vigilant. If successful, they can discern the nature of shadows around them and get a vague sense of their degree of corruption.

    Adept: The witch-seer’s ability to gaze beyond the limitations of the physical world in hunt for shadows reveals living creatures or magical objects which would otherwise be concealed by darkness or camouflage. If used in combat, this gives the character Advantage on one attack per round for the rest of the scene.

    Master: The character can perceive the faint and fleeting traces that shadows leave in the world. Their witchsight can reveal if any living creatures or magical items have moved through the area and what their natures were. If a creature’s shadow is known, it can be tracked this way. The traces of all shadows are erased at midday and on the night of a new moon.

    • ALL says:

      Det kan være der skal være nogen Temp corruption prices på adept og master, ellers synes jeg det ser fint ud

      • CBC says:

        Enig, så 1d4 temp corruption på adept og master også.

        Jeg ved ikke om et angreb/round skal være en advantage i en hel scene / kamp. Det kunne måske være mod én modstander. Igen så tænker jeg ikke at denne evne absolut skal være kamporienteret.

        Jeg er en anelse skeptisk over for dens tracking muligheder på master, hvad tænker i andre ?

  20. CBC says:

    Jeg har uploaded en pdf til dropbox med abilities og powers, med nyeste errata. Errata’en findes endnu ikke i apps’ne.
    Check om der er sket ændringer med jeres characters.

  21. CBC says:

    Fantastisk godt spillet her til aften drenge 🙂 godt tænkt med de clues i anskaffede jer.

    Peter, vi spiller ikke med instant death. Hvor har du læst den regel henne ? Der er en optional rule som jeg ikke har taget med som beskriver det du læste.

    Og her er 8 exp for jeres eskapader. Så skulle i gerne være oppe på max 22 exp, hvilket giver mulighed for en adept ability / power eller to på novice.

  22. CBC says:

    Jeg har lagt lidt flere NPC portrætter i dropbox folderen.

  23. JS says:

    Edda vil gerne bruge 20 xp på adept i witchcraft

  24. ALL says:

    Taran er nu adept i staff fighting

  25. CBC says:

    Det er godt at se at i har taget de vise ord fra jeres GM til efteretning, omkring meget vigtige non-combat abilities 😉

  26. JS says:

    Flanking and movement: PH side 161 nederst.
    2xmovement = No free attack

  27. CBC says:

    Jeg har tilføjet et stamtræ i dropbox’en over House Kohinoor, som er det regerende hus i Ambria. Ud over at Korinthia er Ambria’s regent, så sidder House Kohinoor på fem ud af seks hertugdømmer. Det syvende værende kirkens domæne.

    Duke Junio Berakka (Narugor). Det er her Thistle Hold ligger. Common knowledge er at Lasifor Nightpitch nok har mere indflydelse end Berakka familien i Narugor. Men officielt er det Junio der er hertug.

    First Father Jeseebegai sidder stærkt i sin position som kirkens overhovede. Common knowledge.

    Powerhouses: Vearra, Brigo, Argona. Common knowledge. Der er mange noble houses i Ambria. Men de mest magtfuld er de tre. Det sagt, så har de alliancer på kryds og tværs iblandt adelen og forskellige organisationer, så vær forsigtig.

  28. CBC says:

    Jeg har sørme langt om længe modtaget Abilities og Powers på kort-form (de samme som ligger som pdf i vores dropbox). De indeholder nyeste errata.
    Er der et ønske om at jeg tager kortene med når vi spiller ?

  29. CBC says:

    Turen igennem Davokar til Ordo Magica’s forpost ved Malgomor floden og videre til det oprettede “hovedkvarter” har givet jer alle 5 exp 🙂

  30. CBC says:

    I er blevet 4 exp rigere siden sidst 🙂

  31. CBC says:

    Fantastisk maraton i går. Godt gået alle sammen.

    Jeg har opdateret “NPC Portraits” med Huldra’en Yeleta (som JS nævnte, en MEGET vigtig person for klanerne) og uploaded “The Explorer’s Haven” til dropbox.

    I får yderligere 2 exp for slutkampen i går. Det skulle meget gerne bringe jer op på ialt 40 exp (minus det i har brugt på bindings af artifacts etc.).

  32. ALL says:

    De små tolv timer gik hurtigt, og det er altid et godt tegn , og på trods af dine ambitioner (cbc) så synes jeg også vi nåede langt……

  33. CBC says:

    Af det fine materiale (@All) 🙂 jeg har lagt i dropbox’en, der vil jeg bede jer læse “The Hunter’s Harbor” (hvis ikke i allerede har gjort det). Den giver jer den bedste indsigt i Thistle Hold.

  34. CBC says:

    Lækkert med opdelingen af referatet. Og uden at forfatteren har sagt et ord om det store arbejde 🙂

    Jeg har tilføjet kapitelnavnene inde i referatet og rettet lidt navne til sidst.
    En enkelt tilføjelse er den om Edda’s Iron Pact ring (den fra Master Vernam). Den er nu givet tilbage til elverne.

    @JS, jeg har ikke turde slette den sidste del af Promised Land referatet, hvis nu du manglede at kopiere noget over til de to andre referater.

    Iøvrigt, “The Promised Land, The Mark of the Beast og Tomb of Dying Dreams” udgør prologet, som samlet hedder “The Chronicle of The Copper Crown”.

  35. JS says:

    Jeg har skrevet et kortfattet referat fra i går, men I må meget gerne supplere med alt det jeg har glemt.

    • MC says:

      Er det med vilje, at du konsekvent omtaler mig som Exsander? Det giver mig associationer til Anne Linnets søn… Det er altså Exceter 🙂

      Og ja, Exceter fik en kirkelig mission, som tilfældigvis også bringer ham til Salindra’s Hope.

Leave a Reply